uno form ingår nytt samarbete med TONI Copenhagen

”Vi har samma värderingar i fråga om kvalitet, hantverk, dansk produktion och tidlös design, så vårt samarbete känns ganska självklart”, säger uno forms försäljningschef Peter Bisgaard.

uno form tillkännager idag att man har inlett ett samarbete med den anrika danska tillverkaren av armaturer, TONI Copenhagen, vars produkter byggts för hand i Köpenhamn sedan 1918. Därmed lägger uno form ytterligare ett namn till de som köksföretaget redan samarbetar med under konceptet ”Danish Design Destination”. Samarbetet innebär att TONI Copenhagen i framtiden kommer att finnas representerat i alla uno forms butiker på alla marknader.

Vi ser en stark synergi mellan uno form och TONI Copenhagen, som båda är starkt förankrade i den historia vi är en del av, men som också är i ständig förnyelse. Den berättelsen kan vi förmedla ännu bättre genom att presentera våra universum i ett sammanhang”, säger Peter Bisgaard, försäljningschef för uno form.

TONI Copenhagen är Danmarks äldsta tillverkare av armaturer för badrum och kök. Företaget grundades 1884, och sedan 1918 har tillverkningen av de legendariska handbyggda armaturerna skett i samma verkstad i Köpenhamn.

Vi ser samarbetet med uno form som ett viktigt strategiskt partnerskap, där vi också bidrar till en stark synergi som bland annat bygger på kvalitet och dansk design. Jag ser fram emot att bli en del av uno forms studior i samarbete med alla uno forms medarbetare, och jag är glad att vi kan komplettera varandra på flera parametrar. Därmed får våra kunder möjlighet att uppleva våra historiska mönster och ytskikt på nära håll, och i en miljö där dansk design står i fokus och där armaturerna passar in på ett naturligt sätt.  Etableringen av samarbetet stöder också våra kommande lanseringar av nya produkter riktade till våra gemensamma kunder, säger Mark Christiansen, vd för Toni Copenhagen.

Danish design destination

uno form grundades 1968 då Arne Munch förenklade uppfattningen om god köksdesign, och från sin källare i Kgs. Lyngby skapade den ikoniska kollektionen ”Classic”, som förenar de stolta danska traditionerna av hantverk och design i en tidlös designklassiker. uno form är idag ett av Danmarks starkaste köksvarumärken med köksstudior över hela landet samt i Norge, Sverige och Belgien.

Samarbetet med TONI Copenhagen stärker vår önskan om att besökare i uno forms studior ska uppleva att de stiger in i en 360-graders upplevelse av det bästa dansk design har att erbjuda – det vi kallar ”Danish Design Destination”, säger Peter Bisgaard.

Förutom de världsberömda armaturerna kommer uno form också att visa upp TONI Copenhagens övriga produkter, däribland Heritage Collection, som omfattar speglar, krokar, handdukshängare och andra tillbehör för kök och bad.

Samarbetet är det senaste i en serie partnerskap som uno form har ingått med avancerade designvarumärken. Nyligen presenterade uno form ett samarbete med Carl Hansen & Søn, och företaget samarbetar även med exempelvis vola, Mater Design, ANOUR och Eberhart Furniture.